بیانیه‌ی مجمع انجمن‌های پزشکی استان فارس در مورد نسخه‌ی ۰۲ برنامه‌ی پزشک خانواده
ساعت ٢:٢٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

بیانیه‌ی مجمع انجمن‌های پزشکی استان فارس در مورد نسخه‌ی ۰۲ برنامه‌ی پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری

طرح پزشک خانواده (۰۲) علی‌رغم تمام ایرادات و اشکالاتی که بر آن وارد است، از
اواخر تیرماه امسال در استان فارس اجرایی شد. با این‌حال هنوز مدت کوتاهی
از اجرای عجولانه‌ی آن نگذشته که نقص‌های آن بیش از پیش آشکار شده است،
طرحی که اجرای صحیح آن نقش به‌سزایی در ارتقای سلامت عمومی جامعه و استقرار
نظام درمانی سلامت محور داشت، در مرحله‌ی اجرایی تبدیل به بزرگ­‌ترین
دغدغه‌ی جامعه‌ی پزشکی کشور شده است. لذا مجمع انجمن‌های پزشکی استان فارس
که مجمعی علمی و متشکل از انجمن پزشکان عمومی و سایر انجمن‌های علمی تخصصی
(جامعه‌ی جراحان، انجمن متخصصین داخلی و…) است در بیانیه‌ای
در مورد نسخه‌ی ۰۲ برنامه‌ی پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری بار دیگر مشکلاتی را که در مرحله‌ی اجرا رونمایی شده، برشمرد. عدم
توجه به زیرساخت‌های لازم برای انجام طرح، عدم انتشار رسمی آمارهای اجرای
طرح پایلوت در سه استان کشور، فقدان منابع مالی کافی برای اجرا و… بخشی از
مشکلاتی است که مجمع در بیانیه‌ی خود به‌ آن اشاره کرده و پیشنهاداتی برای
اجرای موفق‌تر آن نیز مطرح کرده است. متن کامل این بیانیه را در زیر
می‌خوانید:

ضرورت استقرار نظام ارجاع و
پزشک خانواده در تمامی مناطق شهری کشور مهم­ترین سرفصل نظام سلامت در
برنامه پنجم توسعه می­باشد که در صورت اجرای مطلوب و استقرار کامل آن
می­تواند نقش بسزایی در ارتقای سلامت عمومی جامعه و گسترش عدالت اجتماعی و
استقرار نظام درمانی سلامت محور ایفا نماید اما متأسفانه به دلایل زیر
اجرای عجولانه و شتابزده این طرح ملی منجر به بروز بزرگ­ترین دغدغه جامعه
پزشکی کشور در چند دهه اخیر شده است که به تفصیل به مصادیق آن اشاره
می­کنیم:

۱- استقرار
برنامه پزشک خانواده شهری از مولفه­های اصلی قانون برنامه پنجم در بخش
سلامت ارزیابی می­شود ولی عدم توجه به سایر اجزای نظام سلامت در قانون
برنامه پنجم که به عنوان زیرساخت یا عوامل مساعد کننده این طرح در نظر
گرفته می­شد و می­تواند منجر به شکست برنامه گردد، به عنوان مثال در قانون
برنامه پنجم اشاره به تشکیل شورای عالی بیمه سلامت به منظور تعیین نرخ
واقعی خدمات سلامت شده است که این مهم می­تواند منجر به تعیین سهم مناسبی
از درآمد ملی در بخش سلامت و در نظر گرفتن سرانه سلامت، منطقی و واقعی شود
که به دلیل عدم تشکیل این شورا محقق نشده است. از طرف دیگر براساس قانون
برنامه پنجم توسعه می­بایست با ادغام سازمان­های بیمه­گر پایه، صندوق بیمه
سلامت ایرانیان را تشکیل داد که اتحاد این سازمان از زیرساخت­های اصلی
اجرای پزشک خانواده شهری و ضامن موفقیت مالی و اجرایی این طرح می­باشد که
متأسفانه تاکنون نه تنها محقق نگردیده است بلکه دورنمای انجام این مهم نیز
روشن نمی­باشد زیرا که در مورد بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، اذن مقام
معظم رهبری در این مورد ضروری می­باشد که تاکنون چنین اجازه­ای صادر نشده
است. در مورد سازمان بیمه تأمین اجتماعی نیز به عنوان یک سازمان غیردولتی
که از بودجه عمومی استفاده نمی­کند نیز بعید به نظر می­رسد که منابع مالی
خود را به صورت بی­قید و شرط در خدمت اجرای این طرح قرار دهد. از طرف دیگر
میزان رشد پیش­بینی شده در بودجه سلامت جاری برای سازمان­های بیمه­گر به
میزان ۱۸ درصد می­باشد که حتی پاسخگوی افزایش ۲۰ درصد تعرفه­های سال جاری
نیز نمی­باشد. از طرف دیگر با عدم اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه­ها نیز
سرنوشت بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت نیز نامشخص است. حال
چگونه می­توان با چنین منابع مالی محدود و ناکافی پاسخگوی اجرای طرح بزرگی
چون پزشک خانواده شهری بود؟ سوالی است که منتظر پاسخ آن از مسئولان
می­باشیم.

۲- در سال
گذشته شاهد اجرای پایلوت این طرح در سه استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و
چهارمحال و بختیاری بودیم که تاکنون هیچ تحلیل مستندی از آن به صورت رسمی
منتشر نشده اما عدم موفقیت اجرای آن به دلیل فقدان ارائه همکاری از سوی
سازمان­های بیمه­گر پایه مشهود می­باشد. اجرای شتابزده و عجولانه طرح پزشک
خانواده در سال پایانی فعالیت دولت فعلی تداعی سناریوی مشابه اجرای طرح
بیمه روستاییان و عشایر در سال پایانی فعالیت دولت وقت (۱۳۸۴) می­باشد که
به دلیل شتابزدگی و عدم جامع­نگری به تجربه­ای ناموفق منجر شد. سوالی که
مطرح می­باشد آن است که با یک وقفه ۷ ساله و غیرموجه در پیگیری اجرای طرح
پزشک خانواده شهری اکنون چه عاملی باعث اجرای شتابزده همراه با افراط در
عملگرایی انحراف مشهود از معیارهای علمی، اجتماعی و اجرایی آن­هم در مورد
بزرگ­ترین طرح ملی نظام سلامت یعنی پزشک خانواده شهری می­باشد؟!

۳- براساس
آمار بیش از ۸۰ درصد خدمات سرپایی و پاراکلینیکی و بیش از ۲۵ درصد خدمات
بستری در سطح کشور توسط بخش خصوصی انجام می­شود و در انجام طرح پزشک
خانواده شهری نیز نیاز به ۲۵۰۰۰ پزشک عمومی بود که اکثریت آن را پزشکان
مطب­دار و شاغل در بخش خصوصی تشکیل می­دهند. طبیعی است که اجرای چنین طرح
بزرگی بدون مشورت با ارایه­دهندگان خدمات سلامت و نمایندگان بخش خصوصی
درمان نتیجه­ای جز شکست به دنبال نخواهد داشت. حال آن­که طراحان نسخه ۰۲ در
وزارت بهداشت و درمان و وزارت کار، تعاون و رفاه هیچگونه

مشورتی در تهیه نسخه جاری با انجمن­های علمی- تخصصی پزشکی کشور و یا
سازمان نظام پزشکی انجام نداده و جای خالی این نهادهای صنفی و علمی در ستاد
کشوری و دوایر استانی طرح پزشک خانواده شهری مشهود می­باشد.

۴- برنامه
پزشک خانواده در سطح جهانی آن رویکردی سلامت محور دارد. حال آن­که در نسخه
۰۲ چنین رویکردی مشهود نمی­باشد. به عنوان مثال تعداد بیمار در نظر گرفته
شده برای هر پزشک در این طرح به مراتب بیش­تر از حد استاندارد و به میزان
۲۵۰۰-۵۰۰ بیمار می­باشد و وظایف در نظر گرفته شده برای پزشک خانواده نیز
بسیار گسترده و مشتمل بر مراقبت­های بهداشتی- درمانی و مدیریتی بوده و با
توجه به حجم کار و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و پایش­های مربوط ۳-۲
برابر حجم کار نرمال یک پزشک می­باشد. از طرف دیگر با حذف فرانشیز،
نتیجه­ای جز افزایش مراجعات غیرضروری بیماران متصور نمی­باشد. ضمناً سیستم
پرداخت به پزشک نیز صرفاً بر مبنای سرانه در نظر گرفته شده است که صرف­نظر
از پایین بودن میزان سرانه ۲۱۰۰ تومانی نتیجه­ای جز افت کیفیت خدمات درمانی
و نارضایتی بیمه­شدگان و کاهش انگیزه پزشکان به دنبال نداشته که در این
مورد روش مطلوب پرداخت ترکیبی از پرداخت سرانه و پرداخت براساس خدمات ارایه
شده یا همان Mixed Payment می­باشد که امتحان خود را در تمام دنیا پس داده
است و براساس آن بیمار نیز با پرداخت درصدی از هزینه­های درمان در این امر
مشارکت داشته و از مراجعات غیرضروری نیز جلوگیری می­شود.

۵- این طرح نه
تنها با سایر اجزای برنامه پنجم توسعه و اسناد بالادستی از جمله چشم­انداز
بیست ساله همخوانی ندارد بلکه با سایر قوانین و مقررات جاری نیز در تضاد
می­باشد. به عنوان مثال برای پزشک ۸ ساعت کار روزانه در طول هفته پیش­بینی
شده است و صرف­نظر از آن پاسخگویی تلفنی در ساعات تعطیلی مطب و روزهای
تعطیل نیز جزو وظایف پزشک خانواده می­باشد. این مورد با قانون کار در تضاد
بوده و از نقطه­نظر حرفه­ای نیز مسئولیت مشاوره تلفنی و مسایل قانونی مترتب
بر آن نامشخص می­باشد. از طرف دیگر تیم پزشک خانواده نیز تحت­نظر پزشک
مربوطه فعالیت می­نمایند که صرف­نظر از تداخل وظایف حرفه­ای مانند: عدم
شفافیت نآن

شرح وظایف ماما و پرستار و
تداخل صورت گرفته بین این دو رشته نیز می­بایست از نقطه­نظر حقوق و مزایا
از طریق پزشک خانواده سرپرستی شوند. حال آن­که مشخص نمی­باشد که سازمان­های
بیمه­گر با توجه به سوابق منفی قبلی، پرداخت­های خود را به روز به پزشک
انجام دهند.

۶- مهم­ترین
چالش اجرای این طرح فقدان منابع مالی کافی و پایه­ای برای اجرای آن است که
در این مورد ذکر واژه تعرفه توافقی در مورد خرید خدمت در سطح دو و سه
ارجاع نیز قوز بالای قوز بوده که با توجه به رویکرد سازمان­های بیمه­گر در
خرید اقساطی خدمات و اعمال کسورات غیرقانونی و غرموجه و با عنایت به اینکه
سازمان­های بیمه پایه مانند خدمات درمانی زیرمجموعه وزارت بهداشت نمی­باشند
دور از ذهن

نمی­باشد که به علت عدم توانایی مالی و قوانین دست و پاگیر بیمه­ها این طرح پس از چند ماه به بن بست برخورد نماید.

۷- جای بسی
تعجب است که مسئولان سلامت در استان حتی دستورالعمل­های اجرایی لازم برای
این طرح را که در سرلوحه آن قرار گرفته زیر پا گذاشته و هنوز فاز یک آن که
سرشماری آماری است به طور کامل اجرا نشده و سامانه­های الکترونیکی تشکیل
نیافته و ساختارهای لازم برای تشکیل پرونده الکترونیک محقق نشده و اجرای
عملیاتی طرح در فاز پنجم از فازهای ده گانه آن قرار گرفته با شتاب هرچه
تمام­تر دستور اجرای فاز پنجم را صادر کرده­اند در حالی­که اجرای فازهای ۱
تا ۴، دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

۸- در پایان
پیشنهاد می­شود که با استفاده از نقطه نظرات کارشناسی و دلسوزانه انجمن­های
تخصصی پزشکی و سازمان نظام پزشکی هرچه سریع­تر نسبت به ویرایش این طرح
اقدام و از تعجیل بی­مورد در اجرای این طرح ممانعت کرده و در استان فارس به
عنوان اولین استان

اقدام­­کننده در مورد اجرای طرح پزشک خانواده شهری نسبت به نحوه اجرا و
عملکرد این طرح پایش لازم توسط نهادهای ذکر شده صورت گیرد و به مسئولین امر
گزارش داده شود تا به دور از شتابزدگی شاهد اجرای تدریجی و موفق این طرح
ملی در کشور باشیم.

هیات مدیره مجمع انجمن‌­های پزشکی استان فارس


مجمع عمومی عادی-نوبت اول
ساعت ۳:۳٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٢ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: انتخابات انجمن

به نام خدا

آگهی مجمع عمومی عادی-نوبت اول انجمن پزشکان عمومی کرج

به اطلاع کلیه اعضا انجمن میزساند مجمع عمومی عادی-نوبت اول انجمن در تاریخ جمعه 17 شهریور 91 برگزار خواهدگردید .

دستور جلسه :

1-ارایه گزارش رییس هیات مدیره و بازرس

2- انتخاب اعضا هیات مدیره جدید

زمان : جمعه 17 شهریور 1391 ساعت 9 صبح لغایت 12 ظهز

مکان : کرج - جهل و پنج متری کاج -نبش پامچال  سالن اجتماعات نظام پزشکی

تذکر مهم : از آنجاییکه بر اساس اساسنامه فقط اعضا انجمن حق حضور در مجمع و شرکت در انتخابات را خواهند داشت لذا همکارانی که مایل به شرکت در مجمع و یا کاندید شدن جهت هیات مدیره انجمن  هستند حداکثر تا تاریخ 10 شهریور 91 جهت عضویت در انجمن فرصت دارند .

انجمن پزشکان عمومی کرج


متن تفاهم نامه انجمن پزشکان عمومی شیراز با دانشگاه علوم پزشکی شیراز
ساعت ۱:۱٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:


متن نامه ارسالی دو تن از اعضای هیات رییسه مجمع عمومی به وزیر محترم بهداشت
ساعت ۱:۱٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: انتخابات انجمن

تاریخ: 26/4/1391

 

سرکار خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

با سلام و احترام؛

در کمال شگفتی متن اعتراض جناب آقای دکتر هویدا رئیس محترم هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران را خطاب به سرکارعالی در پایگاه اینترنتی انجمن مشاهده نمودیم. ضمن احترام به شخصیت ارزنده ایشان به عنوان یکی از بنیان­گذاران انجمن پزشکی عمومی، چنین ادبیات و قضاوت غیرمنصفانه­ای را دور از شأن وی می­دانیم. حضور شگفتی­ساز جمعیتی بالای 1100 نفر از سراسر میهن اسلامی پس از 20 سال از تأسیس انجمن نشانه­ای از ثمر دادن زحمات بانیان این تشکیلات است؛ که متأسفانه قدر این اجتماع پرشور و تاریخی و عظمت اراده پزشکان عمومی به درستی درک نگردید.

بدینوسیله به منظور تنویر افکار عمومی و در پاسخ به اشکالات مندرج در نامه ایشان و نظر به اینکه بخشی از ادعاهای مطروحه مرتبط با عملکرد هیات رییسه این مجمع می­باشد، ضمن تکذیب اشکالات ناروای مذکور، مراتب زیر به آگاهی می­رسد:

1- براساس بند 5 آیین­نامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات و نظارت بر انجمن­های علمی مصوب کمیسیون انجمن­های علمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، در زمان برگزاری انتخابات اداره امور و جلسه به عهده هیات رئیسه شامل رئیس، دبیر و منشی می­باشد که انتخاب این افراد توسط حاضرین در مجمع صورت می­گیرد و این موضوع هیچ ارتباطی به قانون تجارت ندارد. در روز مزبور با درایت و هدایت شخص آقای دکتر عامری نماینده محترم وزیر، انتخاب هیات رئیسه با آراء حاضرین در مجمع صورت گرفت؛ که این کار با رضایت و تشویق جمیع حاضرین نیز همراه شد.

2- از آنجایی که مجمع مذکور مطابق اطلاعیه منتشره از سوی هیات مدیره به عنوان نوبت دوم محسوب می­گردید بنابراین با هر تعداد از حاضرین در جلسه رسمیت می­یافت و اغلب شرکت کنندگان در آن لحظه به جز چند نفر که در محوطه حضور داشتند در انتخاب هیات رئیسه دخیل بوده­اند. برطبق عرف رایج در تمامی اینگونه جلسات انتخاب هیات رئیسه با بلند کردن دست و یا قیام و قعود صورت می­گیرد که در آن روز هم چنین شده است.

3- پس از شروع فرآیند انتخابات، به دلیل اینکه محل صدور کارت، اخذ تعرفه و همچنین صندوق­های اخذ رأی در محوطه باز و در بیرون از محل سالن اجتماعات تدارک دیده شده بود؛ مطابق ضوابط و نیز درخواست مکرر حاضرین، هیات رییسه برای نظارت بر حسن اجرای کار در کنار کارکنان و اعضای کمیته اجرایی در محوطه مذکور حضور یافتند. اگرچه عدم تدبیر برگزارکنندگان مجمع و انتخاب محل نامناسب برای ثبت­نام شرکت کنندگان در زیر تابش مستقیم آفتاب و گرمای طاقت فرسا باعث ناراحتی قریب به اتفاق حاضرین گردیده بود اما انگیزه و سعه صدر این عزیزان هیچ خللی در روند انتخابات ایجاد ننمود. ضمناً هیچ­یک از اعضای هیات رئیسه نه تنها در فرآیند اجرایی انتخابات دخالتی نداشت بلکه با دعوت معترضین به رعایت نظم و سکوت مددیار ارکان اجرایی و نظارتی بودند.

4- اجرای انتخابات توسط کمیته اجرایی (منتخب هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران) صورت گرفته و وظیفه احراز هویت و تأیید عضویت آن­ها در انجمن نیز توسط این کمیته انجام ­شد. تمامی حاضرین پس از تأیید هویت، کارت شرکت در مجمع را دریافت نموده و سپس برگه تعرفه انتخابات را از نماینده محترم وزارت­خانه تحویل می­گرفتند. ضمناً اعضای هیات اجرایی عمدتاً از کارکنان سازمان نظام پزشکی انتخاب گردیده بودند.

5- متأسفانه به دلایلی که تا امروز برای ما روشن نگردیده است نام بسیاری از اعضای انجمن­های شعب شهرستان­هایی مانند شیراز، رشت، تنکابن، ساری، لاهیجان و . . . در لیست اعضای انجمن پزشکان عمومی ایران لحاظ نگردیده بود و این در حالی است که از مدت­ها قبل طی نامه­های رسمی مشخصات اعضای شعب به انجمن مرکزی ارسال گردیده و بعضاً نیز به دفتر کمیسیون انجمن­های علمی رونوشت داده شده بود. خوشبختانه با هوشیاری مسئولین شعب شهرستان و پیش­بینی قبلی، رونوشت این نامه­ها که شامل اسامی اعضای شعب بود در همان روز به منشی انجمن که از کارکنان کمیته اجرایی نیز بودند تقدیم گردید که نامبرده پس از رویت کارت نظام پزشکی و تأیید هویت مطابق با لیست­های موجود، کارت شرکت در مجمع را به آن­ها تحویل داده و بدین ترتیب از محرومیت اعضای شعب شهرستان­ها جهت حضور در انتخابات توسط هیات اجرایی جلوگیری گردید. بنابراین منظور ایشان از افزودن 9 لیست به اعضای مجمع، رفع اشکال از وظایف هیات اجرایی بوده است؛ که البته تمامی اعضای نامبرده پس از احراز هویت کارت مجمع را تحویل گرفته­اند که تمامی این فرآیند بنا به شهادت حاضرین با تأیید رییس محترم انجمن بوده است. ضمناً به هیچ وجه توسط هیات رئیسه منتخب کارت شرکت در مجمع برای احدی صادر نگردیده است و تمامی کارت­ها توسط کارکنان کمیته اجرایی صادر شد.

6- در زمان تحویل کارت­ها به دلیل ازدحام، گرما و خستگی کارکنان و همکاران عضو، امضا و اثر انگشت­های حضار به شیوه­های مختلف انجام گرفت:

الف) نوشتن اسامی و شماره نظام پزشکی و اثر انگشت توسط شرکت کننده در لیست­های از قبل تهیه شده

ب) امضا و اثر انگشت در کنار شماره­های نظام پزشکی اعضا که پرینت آن­ها در اختیار کارکنان کمیته اجرایی قرار داده شده بود

ج) امضا و اثر انگشت در کنار اسامی اعضای شعب انجمن­ که لیست آن­ها در اختیار هیات اجرایی قرار داده شده بود

مجموع اثر انگشت­ها و امضاهای گرفته شده حتماً به عدد 1120 نفر که تعداد دقیق شرکت کنندگان در مجمع و انتخابات می­باشد خواهد رسید. حال مشخص نیست که ریاست محترم انجمن برچه اساسی تعداد کارت­ها را 736 اعلام نموده­اند، در حالی که نماینده محترم کمیسیون که کارت­های صادره کمیته اجرایی را از شرکت کنندگان دریافت و در قبال آن تعرفه انتخابات توزیع نموده تعداد آن­ها را 1120 اعلام می­نماید که تمامی کارت­ها با اسامی و شماره نظام پزشکی افراد موجود است. در اینجا جای آن دارد از حسن انجام وظیفه و کاردانی عزیزان نماینده کمیسیون انجمن­های علمی وزارت بهداشت و درمان در کنترل دقیق این مسأله قدردانی شود به نحوی که در هنگام شمارش آراء نه تنها هیچ­گونه مغایرتی میان تعداد اعضای شرکت کننده در مجمع (کارت­های صادر شده توسط کمیته اجرایی) و آراء مأخوذه وجود نداشت بلکه به طور طبیعی تعداد آراء چند عدد از تعداد کار­ت­های شرکت کنندگان و دریافت کنندگان تعرفه، کمتر گزارش شده است.

7- براساس قانون، شمارش آراء به عهده هیات رئیسه منتخب بوده که با نظارت نمایندگان کمیسیون صورت می­گیرد و هیات مدیره و بازرس انجمن (که همگی کاندیدای این انتخابات بودند) حق شرکت در شمارش آراء را نداشتند؛ ضمنا آقای دکتر روزدار عضو هیات اجرایی نیز در جلسه شمارش آراء تا آخرین لحظه حضور داشتند.

8- ترک محل شمارش آراء توسط یکی از اعضای هیات رئیسه به دلیل پافشاری غیرمنطقی نامبرده برای جلوگیری از شمارش آراء انجام گردید و این در حالی صورت گرفت که به دنبال تماس تلفنی آقای دکتر عامری با معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستور شمارش آراء داده شد ولی فرد مزبور به دلایل نامشخص اصرار بر عدم شمارش آراء داشت.

در پایان تأکید می­گردد که راکبین اتوبوس­های مورد اشاره ایشان که در معبر بیرون از محل انتخابات حاضر گردیده بودند اعضای دلسوز شعب
انجمن­های پزشکان عمومی کشور از سراسر میهن پهناور اسلامی از شهرهایی مانند کرمان، سبزوار، شیراز، اصفهان، ساری، تنکابن، رشت، کرمانشاه و... بودند که با شور و هیجان وصف ناشدنی برای اولین بار تصمیم گرفتند که هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی به مفهوم واقعی «ایران» را خود برگزینند. ضمنا تمامی مراحل شمارش آراء پس از هفت ساعت تلاش بی­وقفه هیات رئیسه منتخب جمع، 4 نماینده محترم دفتر کمیسیون­ انجمن­های علمی و نمایندگان نهادهای امنیتی و انتظامی و با فیلمبرداری کامل تمامی لحظات صورت گرفته است. به منظور حفظ عدالت به هیچ کدام از افراد غیرمسئول و کارکنان سازمان نظام پزشکی اجازه دخالت در این مسأله داده نشده است.

در پایان از آقای دکتر هویدا و همکارانشان در هیات مدیره پیشین انجمن پزشکان عمومی ایران تقاضا می­کنیم به آرای اعضای محترم انجمن پزشکان عمومی ایران و حضور تاریخی و مثال­زدنی آن­ها احترام بگذارند و آن را ارج نهند و بیش از این اجر زحمات چند ساله خود در انجمن را ضایع نفرمایند.

 

دکتر مهران قسمتی زاده                دکتر حمید خاکسار

 

اعضای هیات رییسه مجمع عمومی 23 تیر ماه انجمن پزشکان عمومی ایران

 

رونوشت:

دبیر محترم کمیسیون انجمن­های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


متن نامه دکتر هویدا به وزیر محترم بهداشت در مورد انتخابات انجمن پزشکان عمومی
ساعت ۱:۱٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

آنی

 

خواهر گرامی سرکار خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی

وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

 

سلام علیکم

احتراما ًبه استحضار می رساند مطابق اساسنامه انجمن پزشکان عمومی ، برگزاری انتخابات برعهده هیات مدیره انجمن بود و به منظور ایجاد فرصت برابر برای کلیه کاندیداها ، هیات مدیره با انتخاب افرادی بی طرف بعنوان هیات اجرایی ، جهت برگزاری انتخابات برنامه ریزی کرد.

از آنجاییکه برابر اساسنامه مقرر شده بود تا فقط اعضای انجمن بعنوان رای دهنده در انتخابات شرکت نمایند، لذا هیات اجرایی لیست اعضای انجمن را بر اساس شماره نظام پزشکی آماده نموده بود تا مراجعین با ارائه کارت نظام پزشکی و احراز هویت در صورتیکه جزء لیست اعضاء باشند ، با تکمیل مشخصات و امضاء در لیست جداگانه ای ، کارت ورود به مجمع را  دریافت نموده و سپس با ارائه این کارت به جناب آقای موقری نماینده محترم وزارت بهداشت تعرفه اخذ رای را دریافت و پس از تکمیل مشخصات در بالای تعرفه ، ضمن ارائه آن به صندوق اخذ رای ، قسمت دوم تعرفه را با ذکرنام منتخبین خود به صندوق بیاندازند.

در بدو ورود مراجعین ، بدلیل ازدحام زیاد افرادی که از نقاط مختلف کشور تشریف آورده بودند و به یکباره چندین اتوبوس با هم رسیدند !!! برای ارج نهادن به ایشان و تکریم به ارباب رجوع ، کلیه افراد صرف نظر از عضویت در انجمن و حتی بدون احراز هویت پزشکی وارد سالن شدند تا کم کم جهت دریافت کارت و تعرفه مراجعه نمایند.

در سالن جناب آقای دکتر عامری ، انتخاب هیات رئیسه مجمع را مطابق قانون تجارت و آیین نامه های مرتبط با آن ، طرح نمودند و بدون اخذ رای و با قیام و قعود و کف زدن بعنوان تایید ، افرادی به عنوان هیات رئیسه مجمع تعیین شدند .          (که فیلم آن موجود است) سه ایراد به این موضوع وارد است :

1-  انجمن پزشکان عمومی تابع اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به خود می باشد و استناد به قانون تجارت و آیین نامه های مرتبط با آن وجاهتی ندارد.

2-  هر نوع انتخابات در مجمع باید توسط اعضای آن مجمع صورت بگیرد حال آنکه هیچگونه احراز هویت در خصوص حاضرین در سالن صورت نگرفته بود ، حتی احتمال حضور غیرپزشک نیز در سالن متصور بود .

3-  تعداد حاضرین در سالن مشخص نبود و رای گیری به صورت قیام و قعود صورت گرفت ، بنابراین شبه در خصوص موافقت اکثریت حاضر ، صرفنظراز عضویت در مجمع ، نیز به طور جدی مطرح می باشد.

 

پس از آن هیات رئیسه فوق به جای پرداختن به وظایفی که یک هیات رئیسه قانونی در مجمع باید عهده دار باشد ، محل هیات رئیسه را ترک و وارد حیطه کار اجرا شدند و حتی دو نفر از ایشان در محل صدور کارت مجمع مستقر شدند و با

افزودن 9 لیست به لیست اعضای مجمع و با حذف فرآیند احراز هویت افراد ، کارت مجمع را جهت اخذ تعرفه رای به مراجعین ارائه می نمودند.

با این اوصاف هر چند همه این اتفاقات شبهات قانونی زیادی به همراه داشت ، اما هیات مدیره انجمن و هیات اجرایی منتخب ایشان به منظور حفظ آرامش مجمع و جلوگیری از تنش ها و چالش ها ، اجباراً و با توجه به اظهار نظر اکید آقای دکتر عامری کلیه امور اجرا را  به هیات رئیسه چهارنفره فوق واگذار نمودند.

و نهایتاً پس از اخذ رای ، در زمان شمارش آرا نیز اجازه ورود به هیات اجرایی منتخب هیات مدیره به محل شمارش آرا داده نشد و حتی یکی از اعضای هیات رئیسه فوق بعنوان اعتراض به تخلفات عدیده ، محل را ترک و در روند شمارش آرا و تدوین و امضاء صورتجلسات نیز حاضر نبود.

بر اساس مستندات موجود تعداد 736 نفر پس از ثبت نام و امضاء کارت مجمع دریافت نموده اند و چهار نفرنیز در آخرین لحظه در سالن شمارش آرا و قبل از بازشدن صندوق ، کارت مجمع ایشان توسط هیات رئیسه فوق الذکر صادر و رای دادند.

بنابراین 740 نفر کارت مجمع دریافت نموده اند ، حال آنکه 1109 تعرفه اخذ رای در صندوق شمارش گردیده است ، بنابراین با توجه به آنکه بیش از یک سوم آرای اخذشده دارای ابهام بوده و لیست این رای دهندگان ثبت نگردیده است ، بنابراین آرا کاملاً مخدوش تلقی می گردد.

خواهشمند است با توجه به مراتب فوق الذکر ، نسبت به بررسی موضوع بر اساس مقررات مجمع ، و مستندات موجود ، دستور لازم صادر فرمایید .

 

دکتر حسن هویدا

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران


آخرین مکاتبات انجمن پزشکان عمومی فارس با مسولین در مورد طرح پرشک خانواده
ساعت ۱۱:٢٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱ امرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:
جناب آقای دکتر بهادر

ریاست محترم سازمان نظام پزشکی شیراز

 

با سلام و عرض ادب؛

با تشکر از جنابعالی در حسن تدبیر میزبانی جلسه مناهمه و توافق نمایندگان و فعالین صنفی انجمن پزشکان عمومی شیراز با ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز آقای دکتر ایمانیه و معاونین ایشان.

متأسفانه نه تنها قول همکاری و همراهی با پزشکان عمومی در پذیرش نقطه نظرات آنان در همراهی با اجرای طرح تحقق نیافته که بندهایی از توافقات به عمل آمده که در جلسه مذکور توسط ریاست محترم دانشگاه بر آن تصریح و سپس امضا شد نیز مورد انکار و ایراد توسط مجریان طرح می باشد و این مساله مورد اعتراض بسیاری از همکاران باسابقه و فعالان جامعه پزشکان عمومی واقع گردیده و بیم آن می ­رود که بسیاری از این همکاران معترض که به طور مشروط و با اعتماد به حسن نیت مسئولین در رفع ابهامات و اشکالات طرح آن را پذیرفتند به طور دست جمعی از طرح خارج شوند و این درخواست را در نامه­ های مکرر حضوری- تلفنی بیان کرده ­اند فلذا مراتب به منظور طرح موضوع توسط حضرتعالی به عنوان نماینده پزشکان در شورای راهبردی استان و انتقال موضوع به مسئولین به اطلاع می­ رسد.


با تشکر و امتنان فراوان

دکتر ابوالفضل بهجو

رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز


 


 

حضور محترم سرکا خانم دکتر وحید دستجردی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

با سلام و احترام و آرزوی توفیق برای شما و همکارانتان.

به اطلاع می رساند انجمن پزشکان عمومی شیراز ضمن حمایت و موافقت کامل با سیستم ارجاع و پزشکی خانواده به عنوان راهبرد جامع اصلاح نظام سلامت. انتقادات و اشکالات کارشناسی شده و مستندی را در جلسات متعدد با حضور مقامات مختلف اجرایی طرح و در مقاطع مختلف زمانی مطرح نموده است که متأسفانه هیچگونه تغییری در رویکرد مسئولین در اصلاح و رفع اشکالات اساسی طرح نداشته و بیم آن می­ رود که اجرای شتابزده طرح بدون رفع اشکالات ساختاری آن به خصوص در استان فارس به عنوان استان پیشتاز باعث مشکلات عدیده برای مردم، پزشکان و مجریان طرح گردیده و خسارات مادی و معنوی را متوجه آنان سازد. خواهشمند است تدبیری اتخاذ فرمایید تا نظر نمایندگان و کارشناسان انجمن پزشکان عمومی توسط یک تیم کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اقدام لازم برای اصلاح اشکالات ساختاری طرح براساس نظریات کارشناسی معمول گردد.

 

با تشکر

دکتر ابوالفضل بهجو

رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز


 

 


رئیس محترم ستاد اجرایی پزشک خانواده و نظام ارجاع استان فارس

جناب آقای دکتر قاسم پور

 

با سلام و عرض ادب؛

احتراماً در اجرای طرح ارجاع و پزشک خانواده شهری که در یکی از بندهای آن پزشک خانواده را ملزم به استخدام ماما یا پرستار می­نماید مشکلات زیادی را برای همکاران پزشک خانواده ایجاد نموده است که عبارتند از:

1-     کمبود ماما یا پرستار که بتوانند کلیه مطب ها را پوشش دهند

2-     در حال حاضر کلیه پزشکان پرسنلی را در اختیار دارند که ماما یا پرستار نیستند ولی نیروهای باتجربه­ ای هستند که سال­ها در مطب کار کرده ­اند و اخراج آن­ها مشکلاتی را برای پزشکان به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد می­ شود که جایگزینی افراد شاغل در مطب­ها توسط ماما یا پرستار نیز در صورت کفایت این دو قشر برای تمامی مطب­ ها در یک بازه زمانی توافقی صورت گیرد تا نظر مجریان و پزشکان خانواده محقق شود و در صورت عدم کفایت ماما یا پرستار و اجازه بکارگیری افراد از گروه­ های شغلی دیگر داده شود.

 

با تشکر و امتنان فراوان

دکتر ابوالفضل بهجو

رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز




 


جناب آقای دکتر ایمانیه

 

ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

 

 

احتراماً به اطلاع می رساند پیرو مذاکرات به عمل آمده و همچنین نشست مشترک فعالین جامعه پزشکان عمومی با حضرتعالی و به میزبانی و حضور رئیس و معاونان سازمان نظام پزشکی و همچنین تفاهم به وجود آمده مبنی بر ورود مشروط پزشکان عمومی به طرح ارجاع و پزشک خانواده و پذیرش بعضی از شروط و قول مساعد برای همکاری و معاضدت جنابعالی برای پیگیری کامل در رفع نواقص و مشکلات و ابهامات طرح متأسفانه نه تنها هیچ جایگاهی برای انتقال نظرات نمایندگان انجمن در تعامل با تیم اجرایی و گروه­ های ستادی در نظر گرفته نشده است که مسئولین چند بند مورد توافق و امضای جنابعالی نیز که شخصاً در جمع پزشکان حاضر بر آن صحه گذاشته اید را نیز انکار می­کنند و این امر مورد اعتراض بسیاری از پزشکانی که با اعتماد به حسن نیت شما وارد طرح شدند گردیده است و در تماس­هایی که با مسئولین انجمن داشته­ اند تقاضای خروج از طرح در صورت عدم تحقق درخواست­های منطقی و به حق خود را دارند. بدیهی است چنانچه برخوردها به همین منوال ادامه یابد هیات مدیره انجمن نیز چاره­ ای جز همراهی و حمایت از اعضا و درخواست­های به حق آنان نخواهد داشت خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا زمینه ارائه مفید و موثر نظرات نمایندگان پزشکان عمومی در
تصمیم­ سازی­ها و همچنین تحقق توافقات حاصله فراهم گردد.

 

 

 

 

 

با تشکر

 

دکتر ابوالفضل بهجو

 

رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز