مواد غذایی که "خاصیت سیرکنندگی" دارند
ساعت ۱٠:۳٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۳ آذر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی:

آفتاب: اگر از اشتهای زیادتان گله‌مند هستید یا قصد دارید لاغر شوید و دنبال راهی برای کاهش اشتهای خود می‌گردید، سفیدهٔ تخم مرغ، ماهی، روغن دانهٔ کاج، سیب و سیب‌زمینی بخورید که هر هشت مادهٔ غذایی خاصیت سیرکنندگی دارند.

باور کنید برای این کار نیازی به قرص‌ها و داروهای شیمیایی نیست. دور و بر ما مواد غذایی زیادی وجود دارد که باعث سیری می‌شود یعنی به طور طبیعی جلوی اشتها را می‌گیرد و شما را به وزن ایده‌آلتان نزدیک می‌کند.

سفیده تخم‌مرغ
تخم مرغ به طور طبیعی جلوی اشتها را می‌گیرد زیرا حاوی پروتئین و ریزمغذی‌هایی است که دیر هضم هستند و به این ترتیب باعث سیری می‌شوند. محققان دریافته‌اند خوردن تخم مرغ باعث تحریک "سنتز گلوکز"(قند) در روده می‌شود و این امر طول مدت سیری را بیشتر می‌کند.

اگر می‌خواهید لاغرشوید: قبل از اینکه در جمع دوستان و خانوادهٔ خود شام مفصلی میل کنید و کالری پشت کالری دریافت نمایید، یک عدد تخم مرغ را آب پز کرده و سفیده‌اش را میل کنید. این کار جلوی اشتهای شما را می‌گیرید و نمی‌گذارد به هوای بقیه، شام یا ناهار مفصلی بخورید. توجه داشته باشید فقط سفیدهٔ تخم مرغ را توصیه کردیم نه زردهٔ آن‌را. زردهٔ تخم مرغ سرشار از چربی و حاوی حدود ۷۰ کالری است.

ماهی
تمام انواع ماهی‌ها خاصیت سیر کنندگی دارند. به خاطر اینکه ماهی‌ها سرشار از پروتئین‌های کامل و دیر هضم هستند. علاوه بر این پروتئین‌ها با فرستادن پیام سیری، مستقیماً روی بخشی از مغز تأثیر می‌گذارند که مسئول فرستادن علائم گرسنگی است. اگر می‌خواهید لاغر شوید یک تکه ماهی را به صورت کبابی یا آبپز میل نمایید. برخلاف تصور عموم "امگا ۳‌ها" در حین پخت از بین نمی‌روند.

روغن دانهٔ کاج
مصرف روغن دانهٔ کاج، عملکرد هورمون‌هایی که مسئول مخابرهٔ پیام «سیری» به مغز هستند را تحریک می‌کند. به این ترتیب این روغن اشتها را کور می‌کند. این یافته نتیجه پژوهش محققان آمریکایی است که روی ۱۸ زن چاق مطالعه کردند. بعد از نیم ساعت از مصرف روغن دانهٔ کاج، یک سوم اشت‌ها از بین می‌رود. اگر می‌خواهید لاغر شوید می‌توانید از این روغن برای از بین بردن اشتهایتان استفاده کنید اما توجه داشته باشید که دچار افراط نشوید زیرا ۱۰۰ گرم از این روغن حاوی ۶۷۳ کالری است.

سیب

سیب با داشتن تنها ۵۰ کالری، سرشار از فیبر بسیار خاصی به نام "پکتین" است. این فیبرهای خاص میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارند که باعث کنترل اشتها می‌شود. اما خواص سیب به همین جا ختم نمی‌شود. پکتین‌ها همچنین در طول هضم غذا ژلی در معده می‌سازند که چربی‌های دریافتی از غذاهای دیگری را به تله می‌اندازد. اگر می‌خواهید لاغر شوید سیب را با پوستش میل کنید. پوست سیب سرشار از فیبر است. ۱۰۰ گرم سیب پوست نکنده حاوی ۳٫ ۷ گرم فیبر است در حالی که سیب پوست کنده فقط ۲٫ ۱ گرم فیبر دارد.

سیب‌زمینی
سیب‌زمینی هم‌زمان دارای قندهای دیرجذب و فیبر است. قندهای دیر جذب که دیر هضم می‌شوند کاملاً سیر کننده‌اند. این قند‌ها به کندی هضم می‌شوند و می‌توانند تا ۴ ساعت احساس سیری ایجاد کنند. در خصوص فیبرهای موجود در سیب‌زمینی هم باید بگوییم که این فیبر‌ها در معده حجیم می‌شوند و جای زیادی می‌گیرند و این امر میل به خوردن و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

اگر می‌خواهید لاغر شوید: سیب زمینی را آب پز یا بخار پز کرده و میل کنید. سیب زمینی پخته شده نسبت به سیب‌زمینی سرخ شده کالری کمتری دارد (در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته شده ۸۵ کالری وجود دارد و همین میزان سیب زمینی سرخ شده حاوی ۴۰۵ کالری می‌باشد).